donderdag 17 december 2015

HOW TO | Getting things done!

Als ik het even mag zeggen: ik ben de (zelfgekroonde) koningin van de time management. If I want sh*t to be done, I work for it! Op de dagen waarop ik extra motivatie nodig heb, dan volg ik de volgende stappen en ben ik weer helemaal up-to-date. Het mooiste is dat jij het ook kunt! Let's do this!


Wees je eigen personal assistent
Wie droomt er nu niet van? Een persoonlijke assistent die achter je broek aanloopt om je aan van alles en nog wat te herinneren. En je te helpen met het afvinken van een aantal taken natuurlijk! Helaas pindakaas, maar de meeste mensen hebben daar niet het geld voor. Wees je eigen PA dus! Zo ga je te werk:

  • Plan minimaal één dag van te voren! Heb je een drukke dag morgen? Zet dan voor al je taken en afspraken een tijdstip. Schat ongeveer in hoelang je met iets bezig zult zijn en plan ook korte pauzes in tussendoor. Zo zie je makkelijk en snel wanneer je waar moet zijn en wat moet doen!
  • Werk met kleurcode's en sticky notes en tabjes in corresponderende kleur! Ben je student en heb je een belangrijke paper in te leveren voor een bepaald vak: plak dan een klein tabje aan de bovenkant van je agenda. Zo springt die dag er gelijk uit. Ben je een digitale planner? Scrol iets naar beneden en lees mijn digital planning tips!!
  • Verdeel je taken onder in meerdere, kleinere taken. Hoe vaker je iets af kunt strepen van je planning, hoe meer endorfine er in je lichaam vrijkomt. Dat zorgt weer voor een gelukkiger gevoel.. Eind conclusie: je gaat meer taken kunnen afronden per dag, wat natuurlijk alleen maar voor meer productiviteit zorgt!
  • Tot slot, de meest belangrijke tip van al, doe de nare klusjes als eerst! 's Ochtends ben je het meest helder en kun je dus dit klusje snel klaren. De gedachte aan de betere taken zorgen er natuurlijk ook voor dat je sneller klaar bent. Van uitstel, komt geen afstel helaas. Echt meteen doen dus! 

What I wore on the nails: Essence - 05 meet me at the chimney (klik hier voor een duidelijke swatch)

Voor de digitale planners out there
Persoonlijk gebruik ik de ICalender-app, die ik naast mijn papieren lijstjes ook regelmatig gebruik. De pluspunten van deze app zijn voor mij:
  • Je kunt voor elk type agenda een aparte kleur aanmaken. Je kleurcode kun je dus ook gewoon digitaal gebruiken (of aanmaken, als je alleen digitaal werkt)!
  • Behalve een dagelijkse agenda, kun je ook je afspraken + to do's (!) bekijken in een maandelijks- en wekelijks overzicht. 
  • Taken kun je snel toevoegen aan je dagelijkse planning, maar ook apart bekijken. Er is dus ook een super handige 'to-do only' pagina. En misschien wel het allerbeste van al: je kunt je taken ook in kleurcode en op tijdstip indelen.
Ook noemenswaardig, de app synchroniseert met onder andere Google en Outlook. Geen paniek dus als je telefoon of tablet om wat voor reden dan ook niet te gebruiken is!

Maar Kim, hoe pak ik grote projecten aan dan? 
De gouden regel: vertel zo veel mogelijk mensen over je plan. Dat is je stok achter de deur. Beter gezegd, jouw boomstam! Dat is ook precies de reden waarom ik nu het volgende ga delen: ik ben bezig met het opzetten van een webshop! Ik hoop vanaf 1 januari live te gaan en hoef alleen nog de puntjes op de i te zetten. Here we go, vanaf nu ben jij mijn stok.. I'm so excited!

Begin volgend jaar (dat is sneller dan het klinkt. Wauw!) ben ik van plan al mijn tips & tricks rondom grote projecten met jullie te delen. Sharing is caring, right?

3 opmerkingen: