vrijdag 18 maart 2016

Studiekeuzes maken - 101 - met Kim

Let's get real now, ok? Geen één studie is echt leuk. Zo, ik heb het gezegd! Dat betekent natuurlijk niet dat je dan maar niet moet gaan studeren, maar wel dat je niet zomaar teleurgesteld moet zijn in de keuze die je hebt gemaakt. Aangezien ik mijzelf als studiekeuze baas beschouw, deel ik vandaag dé tips voor het kiezen van de perfecte studie voor jou!

Doe een studiekeuzetest
Een heel voor de hand liggende, maar belangrijke stap als je nog niet precies weet wat je wil! Als dit je examenjaar is op de middelbare school, dan is de kans groot dat je al zo'n test hebt gemaakt of deze nog aangeboden krijgt. Wil je zelf een test doen, dan raad ik je deze aan.

Ga naar open dagen (+ een meeloopdag) 
Heb je een test gedaan en heb je een beetje een idee welke richting je op wil, probeer dan naar een open dag/avond van een opleiding bij jou in de buurt te gaan. Eerlijk is eerlijk, ik ben nooit naar een open dag van het ROC geweest en evenmin op één van de universiteit. De eerste sloeg ik over, omdat ik eigenlijk een andere opleiding wilde volgen en dit 'toch maar een plan b zou zijn'. Op de universiteit ben ik niet geweest, aangezien ik er héél zeker van was dat ik de studie wilde gaan volgen. Toch raad ik aan wel te gaan, haha!

Wat ook misschien helpt is het volgen van een meeloopdag. Hbo- en universitaire instellingen organiseren vaak dit soort dagen. Check wel even de site van de school om te kijken of je jezelf daarvoor moet inschrijven! Oh en stel vragen om meer te weten te komen over de school en de studie!



Focus, maar staar je niet blind
Dit is misschien wel key als je je oog hebt laten vallen op een studie met voorafgaand een auditie of loting. Focus is belangrijk, ook als je jezelf wil toeleggen op een studie. Ik heb bijvoorbeeld 10 jaar lang getraind om danslerares te kunnen worden. Uren per week bracht ik door in dansscholen en zelfs mijn middelbare school heb ik gekozen omdat ik daar kon dansen. Helaas is het kiezen van zo'n studie niet waterdicht en moet je dus wel een plan b verzinnen.

Wanneer je auditie moet doen om aangenomen te worden tot de studie van jouw (eerste) keuze of er geldt een loting, dan betekent dat dat je ook niet aangenomen kunt worden. Vergeet dus zeker niet een andere studie achter de hand te houden, al is het maar voor een 'tussenjaar'. Een tussenjaar kan ook een nieuwe droom betekenen. Kijk maar naar mij, haha.

Volg je hart
Het allerlaatste en belangrijkste punt: doe wat goed voelt. Als jij oprecht denkt dat studeren niet voor jou is weggelegd (en je bent 18 jaar of ouder, natuurlijk) kies dan voor iets anders, zoals werken bijvoorbeeld. Toch raad ik, waarschijnlijk zoals iedereen om je heen, je aan om toch een opleiding na je middelbare school te volgen. Zo werkt de arbeidsmarkt van tegenwoordig nou eenmaal.

Tot slot: ga jij je aanmelden voor een hbo- of universitaire studie? Zorg dan dat je vóór 1 mei bent aangemeld via Studielink! Heb je nog vragen of wil je meer hulp bij het maken van een studiekeuze.. laat dan een reactie achter hieronder! Good luck, my friend! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten